Legendarni tango plesači
CASIMIRO AIN (4.3.1882. - 17.10.1940.), nadimci: El lecherito, El vasquito
Nadimke je dobio zbog svog oca koji je bio mljekar
porijeklom iz Baskije. Počeo je plesati već kao klinac. Od 1904. je nastupao sa
svojom ženom Martom u teatru "Opera" u Buenos Airesu. Kao
profesionalni je plesač otputovao 1913. godine u Francusku sa jednim tango
orkestrom koji je nastupao u Cabaret El Garrón, okupljalištu argentinske zajednice
smještene u Parizu. Kasnije je otišao u New York, gdje je ostao tri godine, da
bi se 1916. vratio u Buenos Aires. U Parizu je ponovno bio tridesetih godina,
gdje je s partnericom Jazmin pobijedio na Svjetskom prvenstvu u modernom plesu.
Sa Njemicom Edith Peggy nastupao je po cijeloj Europi, da bi se konačno 1930.
vratio u Argentinu. Prema službeno nepotvrđenoj priči, 1924. je godine na
poziv argentinskog ambasadora u Vatikanu nastupio pred papom Pijom XI i drugim
visokim dužnosnicima. Plesao je na tango Ave Maria, od Francisca i Juana
Canara, a partnerica mu je bila izvjesna Scotto, mlada knjižničarka u
argentinskoj ambasadi. Glazbena je pratnja izvođena na harmoniju. Ain je jednom
ustvrdio da je ukupno plesao s oko 20 tisuća ljudi.
EL CACHAFAZ (14.2.1885. - 7.2.1942.), pravim imenom Ovidio José Bianquet, drugi nadimak:
Benito
Priča o El Cahafazu je jedna od velikih tango legendi. Kako
je izgledao možemo i danas vidjeti ako se na neki način domognemo filma
"Tango", premijerno prikazanog još 1933. godine. U njemu je glumio i
plesao sa svojom plesnom partnericom Carmencitom Calderón (1905-2005.), koju sam osobno imao prilike upoznati na njen 100. rođendan, kad je javno zaplesala svoje zadnje tango korake, jer je nekoliko mjeseci kasnije preminula. Olvidio je do danas ostao poznatiji po svom nadimku El Cachafaz,
nego po svom pravom imenu. Lunfardo izraz "cachafaz" može se prevesti
kao: lupež, lopuža, lopina, bestidnik, vragolan, hulja, lijenčina, drznik...
Kako je dobio nadimak? Navodno, još u ranoj mladosti bio je vrlo odvažan s
djevojkama, a prečesto i bezobrazan. Kad se jedna tako požalila njegovu ocu na
njegovo ponašanje, on je navodno bijesno uzviknuo: "Mi hijo es un
cachafaz!" (Moj je sin hulja!). Novi se nadimak brzo proširio među
njegovim prijateljima. No, i prije toga već je imao nadimak - Benito. Navodno
ga je dobio kad je netko razbio kamenom izlog jedne trgovine, a za što su
optužili njega. Kako je njegova mama, kao i sve druge mame, mislila da ima milo
i dobro dijete, kad je došao policajac nije mogla povjerovati u optužbu, pa je
samo uspjela reći: "No puede ser si él es buenito, es buenito" (To
nije moguće, on je dobar, on je dobar). Policajac je krivo razumio pa je mislio
da kaže kako se on zove Benito, umjesto da je dobar (buenito), te je u
izvještaju zapisao: Benito Bianquet. Na fotografijama i na filmu uvijek je imao
"uredno" zalizanu kosu, a ožiljcima izbrazdano lice uvijek je bilo
ozbiljno. Imao je indijanske crte lica koje je naslijedio od majke koja je bila
indijanka iz Córdobe. Kažu da je bio ružan kao noć, s tim izbrazdanim licem,
ali se ponašao vrlo ljubazno i uglađeno. No, kad bi pobjesnio, svi su mu se
micali s puta. Nikad nije nosio pištolj (što je tada uz noževe bilo sasvim
uobičajeno). Kažu da je imao takav udarac da bi onaj nesretnik kojeg bi
pogodila njegova šaka isti čas otišao u "carstvo snova". Između 1910.
i 1929. plesne i ljubavne partnerice bile su mu, prvo Emma Bóveda, a potom Elsa
O'Connor, kasnije proslavljena kazališna i filmska glumica. Kasnije su mu, ali
samo plesne partnerice bile Isabel San Miguel i od 1933. Carmencita Caledrón.
Osim u Argentini, živio je i u SAD-u i Francuskoj, ali kako mu se europski
način života nije svidio, vratio se u Argentinu. Dobro je zarađivao
podučavajući argentinski tango gospodu iz visokog društva. Umro je nakon
plesnog performansa koji je održao s Carmen Calderón u Mar del Plati, 7. 2.
1942. U intervjuu koji je Carmen dala 1997. godine opisala je taj događaj:
"Zadnju večer njegovog života plesali smo u lokalu "El rancho
grande", u Mar del Plati. Završili smo naš šou i ja sam otišla s vlasnikom
lokala u sobu kako bih slušala prijenos nogometne utakmice između Argentine i
Urugvaja. Odjednom se pojavio i rekao mi: "Carmencita, čekat ću vas da
popijemo pola čaše viskija poslije utakmice" - uvijek mi se obraćao
službeno. Ubrzo nakon toga došla je neka žena vičući da don Benito leži na
dvorištu. Kad sam vidjela kako leži na zemlji, pomislila sam da je samo pao.
Odonda je prošlo već 55 godina."
BERNABE SIMARRA, nadimci: El Negro, El Rey del Tango
Kakrijeru je započeo pobjedom na nekom plesnom natjecanju u
Buenos Airesu 1909. godine, a uskoro je pobjedio i na nekom plesnom natjecanju
u Montevideu, pa je postao poznat s obje strane Srebrne rijeke (Rio de la
Plata). Njegovu je početnu popularnost kao plesača i učitelja plesa stvorila
Miss Papillón, poznata francuska kazališna glumica koja je zajedno s njim učila
plesati tango, te ga zaposlila kao tango učitelja 1911. godine u Parizu. Uvijek
je nastupao pitoreskno odjeven: nosio je kreolsku narodnu nošnju,
"facón" (veliki nož), "chiripá" (gaucho hlače), čizme i
mamuze. Pobjedio je i na plesnim natjecanjima za profesionalce u Parizu, 1912.
i 1913. godine, nastupajući s Kubankom Ideal Gloria, svjestki poznatom tango
plesačicom. Poslije je neko vrijeme radio kao instruktor tanga za aristokrate u
Italiji, u venecijanskom hotelu Excelsior. Sličnu je klijentelu podučavao tango
i u španjolskoj Barceloni, ranih 20-tih godina. Španjolski ga je građanski rat
1936. prisilio na povratak u Južnu Ameriku. Otputovao je u Montevideo, gdje je
živio i naposljetku umro u oskudici.
TARILA (1889. - 21.8.1961.), pravo ime Giuseppe (José) Giambuzzi, nadimak: Pepino
Rodio se blizu Salerna u Italiji. U Argentinu
je došao kad mu je bilo šest, a u Belgranu gdje je živio počeo je plesati oko
1910. godine. Njegov je plesački uspon započeo 1915. da bi zenit dostigao oko
1940. godine i trajao sve do malo prije smrti 1961. godine. Iako ni on nije bio
neki ljepotan, zbog svoje je vještine nakon Casimira Aina i El Cachafaza bio
najpopularniji plesač tog doba. Imao je dvije partnerice, svoju ženu Magdalenu,
koja je s njim plesala četiri desetljeća, i Carmencitu Calderón, već spomenutu tango legendu koju sam i sam upoznao, zadnju plesnu
partnericu legendarnog El Cachafaza. U nekim je intervjuima spominjao kao svoje
učitelje i uzore danas zaboravljena i nepoznata imena poput:
"Gallito", Nando, Rómolo… Spominjao je i druge plesače koji su bili
popularni u njegovo vrijeme: Adolfo Radrizzani "El escoberito", koji
je poginuo u požaru kazališta Smart u aveniji Corrientes (današnji "Teatro
Blanca Podestá"); Cotongo, crni vozač fijakera, koji je bio šepav; El
Manco (Sakati), tip koji je izgubio desnu ruku i nastavio plesati; Alfredo
Carozzi - "El flaco Alfredo" (mršavi Alfredo), sin nekog krojača. No,
svi su oni, kako je rekao, bili tek amateri. Pravi su profesionalci bili El
Cachafaz i Casimiro Ain. Spadao je u one, kako je sam rekao, koji su tango
učili plesati sa šeširom na glavi, noću, pod uličnim svjetiljkama, plešući
muškarac s muškarcem. Tarila je bio plavook, ćelav i nosat. U danima slave
vodio je "Academiu de baile popular", mjesto na kojem ste mogli
unajmiti plesnu partnericu za 10 centa po plesu. Pet je centa išlo plesačici, a
drugih pet firmi, "Academiji". Vlasnik "Academije" bio je
glazbenik Domingo Santa Cruz, kompozitor hita "Unión Civica", a
Tarila je bio direktor.
PETROLEO (rođen 1912.), pravo ime: Carlos Alberto Estevez
Plesati je počeo 1928. godine, no, cijeli je radni vijek
proveo radeći kao bankovni činovnik. Prestao je plesati tek 1988. godine i to
zbog bolesti koljena. Od tada je živio u uspomenama. Prozvan je Petróleo, kako
je sam tvrdio, zbog toga jer je previše volio vino. No, iako je nekad bio
pijanac, možda je i najzaslužniji među tango plesačima za promjene koje su
unaprijedile i usavršile umjetnost tango plesa. Među ostalim, izumio je i uveo
u ples okrete, promjene držanja, boleose… Jednom je rekao: "Svoju sam
najbolju partnericu, s kojom sam kasnije živio, sreo u plesnoj dvorani, 1930.
godine. Zvala se Esperanza Díaz. Mnogo smo vježbali. Plesali smo zajedno do
1949. godine, a godinu dana kasnije ona je otišla. Čestitam! Nisam želio ni
jednu drugu."
EL RUSITO ELÍAS (1916. - 1986.), puno ime: Elías Bosovsky (Borovsky)
Bio je jedan od najvećih nepoznatih plesača. Sin europskih
imigranata, oca Rusa i majke Poljakinje, rodio se 1916. godine u Buenos Airesu.
Kad mu je bilo 18 godina, prilikom izdavanja dokumenata pogreškom službenika
krivo mu je upisano prezime, umjesto r upisano je s, pa je od tada službeno
upisivan kao Bosovsky. Odrastao je okružen tangom. Od malena je prisustvovao
svakodnevnim dugosatnim vježbama tanga koje je imao njegov stariji brat Simón,
dobar plesač, sa svojim prijateljima. Elías nije bio rođen za svijet biznisa,
vjere, formalnosti ili kulta novca. Njegova je religija bila tango, a u njemu
je bio perfekcionist. Bio je soboslikar, majstor za sve, spretan s rukama kao
što je bio i nadaren za ples. No, u stvari ga ništa drugo nije zanimalo ni
privlačilo više od plesa, iako nikad nije postao profesionalni plesač. Proveo
je život podučavajući grupe, profesionalne plesače, polirajući ili učeći
koreografije plesače koji rade u kazalištima ili na televiziji. I sve to -
zabadava! Bilo mu je oko 18 godina kad je maljao tango plesalište zvano
"La Buenos Aires". Tada je napustio roditeljsku kuću te je počeo
spavati na polici u garderobi navedene plesne kuće, gdje je tijekom večeri
pokazivao svoje plesno umijeće. Uskoro se s njim upoznao El Tano Humberto
Martucci (tano=napolitano=Napuljac), kasnije njegov šogor. Kad je vidio kako
Elías pleše, sprijateljili su se, te je i on napustio roditeljsku kuću i
doselio se u istu garderobu, gdje je spavao na drugoj polici. Ovi su prijatelji
kasnije postali familija, oženivši sestre Feliciu ("Nilda") i Anitu
("La Gallega"), djevojke s kojima su plesali i nastupali po
plesalištima. Kasnih tidesetih i ranih četrdesetih godina 20. stoljeća, El
Rusito Elías, zajedno s drugim velikim milonguerima iz svoje generacije, dao je
značajan doprinos razvoju plesne tehnike, s vrlo preciznim, elegantnim i
"ispoliranim" stilom koji je bio rezultat godina vježbe i
istraživanja. Imao je savršeni balans, i konstantno je impovizirao, bez obzira
na širok repertoar figura koje je izvodio. Prezirao je one koji bi na milongi
počeli izvoditi akrobacije poput onih u tango fantasiji, predstavljačkom tangu
za kazališne daske, a ne za plesni podij. Posebno ga je smetalo što bi se neki
razmetali takvim akrobacijama, a da prije toga nisu usvojili ni osnove držanja
i plesanja na milongi. Plesao je na glazbu orkestara Zlatnog doba tanga, a pod
stare je dane najviše volio Osvalda Pugliesea, a u potpunosti je odbacio glazbu
Astora Piazzolle, za kojeg je opravdano smatrao da je pokvario plesni tango.
Uvijek je bio siromašan, novac ga nije zanimao. Bilo mu je dovoljno da zna, i
da drugi to uvažavaju, da spada u plesačku elitu. Zanimljivo je kako je El
Rusito 1960. godine gotovo postao profesionalac. Bio je pozvan da nastupi s
orkestrom Maria Canara (brat mnogo poznatijeg Francisca), na turneji po
Latinskoj Americi. Turneja je trebala započeti nastupom u Limi, u Peruu. Bilo
je to prvi put da je Elías uopće letio avionom. Svi u njegovom susjedstvu bili
su ponosni zbog toga. Ali njegova sudbina nije bila da bude profesionalac: na
dan kad je zakazan prvi nastup cijelo se društvo (orkestar i ostali) totalno
napilo, pa su svi završili u bolnici. Ni El Rusito nije bio iznimka. Nakon toga
vratili su se u Buenos Aires, a turneja je otkazana.
Umro je 1986. godine u Madridu, misleći kako
je tango na zalasku kao i njegov život. No, malo nakon njegove smrti, tango je
kao ptica feniks počeo svoj veliki svjetski povratak, postajući popularan baš
kao i u dane njegove najveće slave.
VIRULAZO,
(10.10.1926. - 2.8.1990.), pravo ime: Jorge Martín Orcaizaguirre
Porijeklom je po ocu bio Bask, a po majci Talijan. Odrastao
je s djedom i bakom jer su mu se roditelji rastali ubrzo nakon što se rodio.
Nadimak Virulazo dobio je kad mu je bilo 18, u svom rodnom gradu San Justu, u
predgrađu Buenos Airesa. Dok je igrao tada uobičajenu kockarsku igru s kuglama
neki ga je Talijan stalno bodrio: "Mandale el virulazo, mandale el
virulazo" (Daj pogodi), jer je zamjenio izraz "bochazo" -
pogoditi kuglom - sa virulazo. Nekoliko pesosa koje je njegov djed zaradio
radeći na željeznici nije bilo dovoljno za preživljavanje, pa je Virulazo radio
razne poslove da priskrbi nešto novca: bio je ulični prodavač razne robe, radio
je kao čistač cipela na ulazima u kupleraje, prodavao je hot-dog, kupovao kosu
u Entre Riosu da bi je prodavao tvornicama vlasulja u Buenos Airesu. Kasnije je
radio kao radnik u klaonici, pa je čak postao i poslovođa te prekupac stoke. Od
trinaeste je godine plesao tango po klubovima. Nastupao je kao profesionalac,
nakon što je pobijedio na jednom velikom nacionalnom tango natjecanju 1952.
godine, po cijeloj Argentini. Sve je zamrlo 60-tih godina, kad ih je proboj
rocka na televiziji i u medijima, bacio u krizu, pa su jedva preživljavali,
plešući za par novčića. - Samo Juan Carlos Copes i ja smo opstali. Boemski je život
lijep, ali umirete od gladi - rekao je jednom prilikom Virulazo. Tvrdio je da
je on profesionalac samo zato što je plaćen. Duboko u sebi on se uvijek osjećao
kao amater, nije volio koreografije, bio je pravi milonguero, jedan od rijetkih
koji su plesali tango-tango. No, nastupajući u predstavi "Tango
Argentino" te na turnejama diljem svijeta, dobro je zarađivao. Tvrdio je
da je samo novcem koji je zaradio na nekoliko zadnjih turneja kupio tri kuće,
kamionet i dva automobila, za svoju djecu. Pred kraj se poprilično zdebljao,
imao je već 128 kilograma, ali se nije brinuo: - U tamnom odijelu, s leptir
mašnom u Gardelovom stilu i drugom elegantnom odjećom osjećam se olakšan za sav
višak kilograma." Inače je bio dobar prijatelj s Anthonyjem Quinnom i Robertom
Duvallom, a od drugih je plesača najviše cijenio Petrólea. Jednom je prilikom
"otkantao" Henryja Kissingera koji je preokrenuo nebo i zemlju ne bi
li mu ovaj izveo poseban show za njega u 10 sati ujutro. To je bilo u vrijeme
izvođenja predstave "Tango Argentino" u New Yorku. Virulazo mu je
bijesno poručio: - Recite tom starom manijaku da ako želi tango u 10 sati
ujutro, bolje mu je da pleše sam. Ako me želi gledati neka dođe u kazalište. I
recite mu da zabadava ne plešem nikome! - Virulazo je kao svoj zadnji veliki
san istaknuo želju da umre plešući tango.
PEPITO AVELLANEDA (1930. - 1996.), pravo ime: José Domingo Monteleone
Počeo je plesati s dvanaest godina, za vrijeme karnevalskih
svečanosti u Avellanedi. Preci su mu bili Talijani i Španjolci. Četrdesetih je
plesao u Salonu Duca, a 1945. je imao prvi show, u Teatro Roma u Avellanedi. -
Ples je za mene sve, hranim se njime. Radio sam što sam želio i što mi se
najviše sviđalo i za to sam bio plaćen. To je divno. Tata je imao pizzeriju u
kojoj sam radio kao prodavač, ali me je ples više zanimao. U vrijeme
karnevalskih svečanosti po klubovima bi naručivali pizze, ja bih ih dostavljao,
ostajao tamo plesati do jutra, a zatim se u 6 vraćao kući kako bi počeo
pripremati pizze za taj dan. Tako danima uopće nisam spavao. Ponekad mi je tata
znao reći: "Dođi i legni malo, odmori se, probudit ću te kasnije".
Moj stari bio mi je frend, brat, sve…Ostao sam bez mame kad mi je bilo pet.
Zbog toga mi je on značio sve na svijetu. No, i bez njega sam ostao tri godine
kasnije, kao 18-godišnjak - rekao je u jednom intervjuu Pepito.
Isprva je plesati učio sam, korak po korak,
kasnije je počeo vježbati u klubovima, gdje se vježbalo samo među muškarcima.
Na tim praktikama nije bilo žena, već bi naizmjenično plesači mijenjali uloge,
mušku i žensku, kako bi bolje naučili voditi ženu u plesu. - Žene uče brže od
muškaraca. To je zbog toga što muškarac mora znati kako da vodi svaki korak,
razmišljati o slijedećem koraku, kako voditi ženu. I to je teško. Ako napravite
koreografiju, to više nije ista stvar. To je korisno za show, ali milonguero
mora znati kako da vodi. Oni koji na pozornici plešu programirano kao
kompjutori u stvari izvode uvježbane koreografije i ništa drugo. Ali kad dođu u
plesnu dvoranu, ne znaju kako plesati. To se događa mnogim profesionalnim
plesačima - rekao je Pepito, te dodao - Milonga, za mene, je moj život. Drugi
su od toga napravili biznis, ali ja ne, ja sam odrastao s time. U tome je
razlika. Jedni uče plesati zato da bi zaradili novac, a drugi zato jer vole plesati.
Kad dođu turisti vode ih da gledaju predstavljački tango. Oni u stvari gledaju
nešto što nije pravi tango. Pravi tango možete vidjeti u plesnim dvoranama.
EL PIBE PALERMO, pravo ime: José María Bańa
Rodio se u La Boci, ali je djetinjstvo proveo u Palermu
(op.a: to su kvartovi u Buenos Airesu), susjedstvu tanga i milonge. I njegov je otac, "El
Lecherito", bio poznati milonguero, uz "Tarilu" bio je najbolji
plesač u Crespu. Od malena je uočio sinovljevu talentiranost za ples. Tako se
od malena razvijao kao plesač, plešući različite stilove i ritmove, plešući na
glazbu različitih orkestara na različit način. Plesao je ispočetka na milongama
uokolo Palerma, "zaradivši" tada nadimke: "Tango Argentino"
i "El Dividido". Svoj je premijerni show imao 1942. godine u Palermu,
plešući na glazbu Ángela D'Agostina, a plesna mu je partnerica bila, a tko drugi nego već dva put dosad spomenuta, Carmen
Calderón. Požnjeo je veličanstven uspjeh. Najviše je volio plesati na glazbu
"Guardie Vieje" ("Stare garde"). Nastupao je u gotovo svim
kinima u Buenos Airesu (bilo je uobičajeno izvođenje kratkog plesnog showa
prije filmske projekcije). Kako je savršeno plesao stil "Stare
garde", canyengue, tango-milongu, tango corte, salon tango i spori tango,
"zaradio" je još jedan nadimak: "Kralj tanga". Pedesetih je
nastupao s Carmen Calerón po cabaretima u Buenos Airesu, Bahíi Blanci, Salti,
Tucumánu, Rosariu, San Juanu i Mendozi. Može ga se vidjeti u filmovima:
"Del couplé al tango" s Gloriom Ugarte, "Un guapo del 900"
s Alfredom Alcónom, "Cita en San Telmo" zajedno s Normom, svojom
suprugom i partnericom. Glumio je i plesao u kazališnim predstavama kao što su:
"Juancito de la Ribera", "Yo soy el tango", "Se viene
la nueva ola", "Caramelos surtidos" itd. Često je bio i na
televiziji, plešući sa svojom ženom Normom. 1975. godine su ga pozvali da se pridruži
plesnoj skupini "Tango Argentino" i da putuje u Europu, ali zbog
obiteljskih je obveza morao odbiti. Cijeli je život ostao vjeran tradiciji,
plesnim korjenima koje je stekao uz svog oca, koji ga je i inspirirao da krene
putem ove predivne umjetnosti.
ANTONIO TODARO
Kao klinac proveo je jednom cijelu noć s prijateljem koji je
imao gramofon uvježbavajući ples na ulici, sve dok nije došla policija i
strpala ih u zatvor. Kad je izašao, plesao je cijeli život. Jednom tango,
uvijek tango. Njegova strast za tangom bila je tako jaka, njegovi osjećaji tako
duboki, da nikad nije imao potrebu postati profesionalac. Kad je želio
nastupiti u javnosti, plesao bi na milongi, među prijateljima, plešući sa
svojom kćeri. Za mnoge je on najveći tango učitelj svih vremena. U Floresu je
imao, zajedno s Raulom Bravom, tango školu tijekom 60-tih i 70-tih godina
prošlog stoljeća. Njegova mašta je bila bez granica. Godinama je kreirao nove
korake, sekvence i figure. Znao je raditi i 12 sati dnevno, radeći uvijek samo
s pojedincem ili parom. Svake je godine putovao po Europi podučavajući lokalne
tango učitelje. Zajedno s Raulom Bravom najviše je utjecao na razvoj tango
fantazije, predstavljačkog tanga. Todaro je inače bio partner za practicu
(vježbu) Virulazu, koji je kasnije nastupao u predstavi "Tango
Argentino". - Genijalnost Antonia Todara bila je u tome što je bio pravi
stroj za izmišljanje i kombiniranje tango koraka, a sve se temeljilo na
autentičnom tangu, na staroj školi i tangu 40-tih. On je, npr. zaslužan što smo
u ples uveli giro i enrosque - rekao je u jednom intervjuu njegov najbolji
učenik, Miguel Angel Zotto.
JUAN CARLOS COPES (rođen 31.5.1931. godine)
Zadnji od stare garde koji još uvijek pleše, nastupa i
podučava argentinski tango. Obitelj mu je odredila da postane električar, ali
je on početkom 50-tih počeo slijediti svoj san da postane profesionalni tango
plesač. Naravno, da bi to postao bila mu je potrebna odlična partnerica, a on
je želio plesati s Ńatom Rego. Ona mu je rekla neka se gubi i prvo nauči plesati.
I on je to i učinio. Potom su zajedno vježbali i nastupali, ali se Ńata uskoro
udala, a muž joj je zabranio dalje plesanje s Copesom. Zbog toga je on počeo
plesati s njenom mlađom sestrom, Maríom, kojoj je tada bilo tek 14 godina. Svoj
su prvi profesionalni nastup na velikoj pozornici imali na posljednjem koncertu
Francisca Canara, oko 1955. godine. Na turneju po Europi su otišli 1958.
godine, a iste su godine debitirali u njujorškoj Waldorf-Astoriji. Nastupali su
i po Južnoj Americi. U svojim je koreografijama uvodio nove korake koje je sam
osmislio, a mnoge od njih danas svi plešu misleći da su "stari" tango
koraci. Juan Carlos Copes i María Nieves Rego su se vjenčali kad je ona postala
punoljetna, ali su se nakon sedam godina rastali. Nakon rastave, dvije godine
su bili potpuno odvojeni, a nakon toga su ponovno počeli zajedno nastupati. U
periodu kad nije plesao s Maríom, Copes je plesao s njenom mlađom sestrom
Cristinom. Tako je Copes u prvih 40 godina profesionalne karijere nastupao sa
tri sestre. Koreografirao je mnoge tango predstave, a i prvu tango operu,
Piazzollinu "Maríu de Buenos Aires", u kojoj su on i María bili,
naravno, vodeći plesači. Juan se ponovno oženio 70-tih, za sadašnju ženu
Miriam, s kojom ima dvije kćeri. Jedna od njih, Johana, počela je nastupati u
njegovim predstavama 1994. godine. Copes se tada i profesionalno razišao s
Maríom Nieves. Žalosno je što Carlos Saura nije uspio, iako je pokušavao,
nagovoriti Maríu Nieves da otpleše "La Cumparsitu" s Copesom u filmu "Tango".
Još je bila previše ljuta na Copesa zbog raskida profesionalnog partnerstva.
Ali poslije su ponovno počeli nastupati zajedno. Mnogi poznati plesači započeli
su svoju karijeru uz Copesa, među njima i Carlos Gavito, Pepito Avellaneda,
Guillermo Merlo, Cecilia Saia, Aurora i Jorge Firpo i mnogi drugi. On je uvijek
bio zahtjevan i pomalo težak, ali na gentlemanski način. Uvijek je zadovoljstvo
biti u njegovom društvu, i muškarcima i ženama. Istinski je milonguero,
plesao je i podučavao i onda kad su gotovo svi drugi odustali, makar bio i
gladan nije odustajao od tanga. Kako bi spasio tango od zaborava, onda kad je
gotovo potpuno nestao sa scene, podučavao je mlade, potpuno besplatno, i
nastupao za par novčića. - Mnogi ljudi misle da su noge i stopala najvažniji za
ples. Ja ne mislim tako. Mislim da sve počinje gore, u svijesti, i spušta se
prema dolje, do srca. Stopala su samo posljedica - objašnjenje je koje ovaj
stari Porteño daje kad objašnjava kako plesati tango.
SUVREMENI PLESAČI I UČITELJI
Od kada je tango ponovno stekao svoju
svjetsku reputaciju i na velika se vrata vratio u sve svjetske metropole,
uvelike je porastao i broj profesionalnih plesača i učitelja tanga.
Foto: Ned Sabi and Tete & Silvia , El Flaco Dany, Jorge Firpo, Chiche & Marta, Facundo & Kely, Osvaldo Zotto, Carlos Naveira, Fabian Salas, Mariano "Chicho" Frumboli , Sebastian Arce, Alejandra Arrué, Carolina Bonaventura, Cecilia Gonzales, Alejandra Hobert, Alfredo García, Ana Monteagudo, Carolina del Rivero, Claudio González & Melina Brufman, Damian Boggio, Damian Esell, Dana Frigoli, Demián García, Eduardo Cappussi, Eugenia Parilla, Gabriela Elias, Gachi Fernández & Sergio Cortazzo, Giselle Anne, Guillermo De Fazio, Jose Garofalo & Carlos Stasi, Laura De Altube, Lorena Ermocida, Luiza Paes, Mariana Flores, Milena Plebs, Nancy Louzan, Norberto El Pulpo Esbrez, Sabrina Massó & Ezequiel Paludi, Sergio Natario